Afganistan çeşitli etnik grupları barındıran bir ülkedir. Bu etnik grupları uzun yıllar bir arada yaşadığı için birbiriyle karışmışlar, iç içe geçmişlerdir. Bu sebeple Afganistan Türkleri’nin büyük bir çoğunluğu dillerini kaybederek Darice ve Peştunca konuşmaya başlamışlardır. Bunlar arasında Afşarlar da bulunmaktadır. Günümüzde Türkçe aleyhine durum sürmektedir. Afganistan Türkleri ile ilgili ülkemizde yapılan çalışmalar ise çok az ve yetersizdir. Bu çalışmalarda ülkede yaşayan  Türk gruplarının isimleri ve nüfusları birbirinden farklı yansıtılmaktadır. Bu ülkede yaşayan Avşarların nüfusları da tahminidir. Afganistan Avşarlar'ı üzerinde yapılan dil araştırmalarında onların “Türki” adını verdikleri dillerini unuttukları, 30 yaşın altındaki Avşarların Avşarca bilmedikleri ifade edilmektedir.
Milli kimliğini muhafaza edebilen az sayıdaki Afşarlar ise Azeri Türkçe’si konuşuyor ve başkent Kabil ile Andhoy ve Herat‘ta yaşıyorlar. Nüfusları hakkında verilen bilgiler ise birbirini tutmamaktadır (30 bin ile 400 bin gibi oldukça farklı rakamlar verilmektedir). Kabil’in büyük bir mahallesi de Avşar-ı Bala adını taşır. Kabil ve Herat arasında bulunan Nahakçi ve Tepe köyleri de Avşardır. Şii mezhebinden  olan Afganistan Afşarları yerleşik hayatı seçmiş, ticaret ve sanat faaliyetleri ile uğraşmaktadırlar ve bütün geleneklerini muhafaza etmektedirler.  Herat yakınlarındaki Abşar ve Abşara adlı köyler de Avşarlardan hatıradır.
Afganistan’daki Türklerle aynı boy teşkilatına sahip olan Türkmenistan Türkleri arasında da Avşarların bulunması gerekir. Esasen Şah Abbas zamanında Horasan bölgesine iskan edilen Avşarların bir kısmının sonradan çizilen sınırlar dolayısıyla Türkmenistan’da kaldığını biliyoruz. Ancak Türkmenistan’daki Türklere ait boy tasniflerinde Avşar adına rastlanmıyordu. Ya Avşarlar azınlıkta kaldıkları için diğer Türkmenler arasına karıştı veya Nadir Şah’ın son dönem uyguladığı baskıcı politikası sonucu sindiler. Diğer taraftan Göklen ve Yomut boyları arasında bulunan Kırık adlı obaların Nadir Şahın mensup olduğu Kırklı obasıyla bir ilgisi olabilir. Ancak bu ülkedeki Avşarlarla ilgili çalışmalar ihmal edildiği için bilgilerimiz yeterli değildir.

Kaynak: Adnan Menderes KAYA

e-max.it, posizionamento sui motori
Yorum ekle

Dadaloğlu Derki;

Gönülden gönüle yol gider derler
Onu sürmeğe bir hoşça can gerek
Doğru söyle yiğit işin doğrusun
Hiylebaz olamaz yiğit bön gerek

Buna kılıç derler aralar açar
Püskürür meydana al kanlar saçar
Bazı kötüler de öğünür geçer
Yiğit batman döğer gözde hor gerek

Yüksek kayalarda şahinler olmaz
Kısırdır katırlar kulun kunnamaz
Bazı hoca

...

Yazarlar


IMAGE
Tufan Gündüz
Şu Kart-Kurt Meselesi

Türkiye'de ...
IMAGE
Adnan Menderes Kaya
Avşar Yörelerinde Söz Varlığı

AVŞAR ...
IMAGE
Eldeniz Abbaslı
"Şamlı" Adı Üzerine

Azerbaycan’d...
Great new costomer Bonus Bet365 read here.

Avsar VideoAvsar Video
Avşar KöyleriAvşar Köyleri
Avşar KütüphaneAvşar Kütüphane

Kaynaklarda adı Musulcalı ve Muslucalı şeklinde de geçer. Bu ismin Musa Hacı'dan bozma olduğu akla gelebilir ancak Musul civarından gelen bir Türk aşireti olduğu için bu adı almış olmalıdır. Nitekim M

...

Batı Anadolu'da yakın zamanlara kadar göçebe yaşayan 40-50 çadırlık bir Afşar topluluğu. Bunlarla ilgili Rahmetli Beşir Önder'de bilgiler vardı ki elimizdedir. Yaşar Kemal'in romanına konu olan İnce M

...

Garibşah yada Garibşah Oğlan olrak bilinir. Sis Avşarlarındandır. 1519'da 27 hane, 7 mücerret, 1960 akça hasılı bulunan cemaat Kamışlıören ve şehlahayr mezralarında ziraat yapıyordu. Garipşah Oğlanlar

...

Sis Avşarı obalarındandır. Sis bölgesinde 1519'da adına rastlanmıyor. 1523-4'te 32 hane, 4 mücerret, 2430 akça hasılı, 1525-6'da 35 hane, 10 mücerret, 1 imam, 1520 akça hasılı olup Bulanı mezrasında z

...

arama
View best betting by artbetting.net
Download Full Premium themes